סילבוס עבודות אקדמיות
שגית מנהלת בכירה
050-8335603

שגית

מה זה מתודולוגיה ואיך לבחור אותה?

מה זה מתודולוגיה ואיך בוחרים אותה? סטודנטים רבים נתקלים בשאלה לפני הכנת סמינריון. קראו את המדריך והצליחו בהכנת העבודה!

אחד האתגרים הניצבים בפניכם כסטודנטים הלומדים במוסד לימודים להשכלה גבוהה, הוא כתיבת עבודת סמינריון.

במידה וגם אתם עתידים לחקור שאלה ולכתוב לראשונה עבודה, סביר כי אתם תוהים מהי מתודולוגיה ואיך בוחרים אותה.

אז רגע לפני שאתם מגדירים את שאלת המחקר שלכם, משקיעים זמן רב בקריאת מאמרים ומכינים פרזנטציה, לפניכם הסבר קצרצר.

מתודולוגיה – שיטת המחקר לעבודה שלכם

דמיינו לעצמכם שאתם מזמינים חברים טובים לארוחת ערב אצלכם.

בהזמנה שאתם שולחים אליהם, אתם מכריזים בהתלהבות כי אתם מתכננים ערב משובח וטעים!

בשלב זה, החברים שלכם כלל לא יודעים מה תכינו אך בעיקר – איך תכינו. הכנת ארוחת ערב יכולה להתבסס על מגוון שיטות, לבחירתכם: אפייה, טיגון, צליה ואידוי. 

ההקדמה הזו נועדה לתת לכם הסבר "מפולפל" ובהיר יותר מהי המתודולוגיה – השיטה דרכה תחקרו ותשיבו על שאלת המחקר שלכם.

ישנן מספר שיטות מחקר שיוכלו להוביל אתכם למענה על השאלה הגדולה – מהסתמכות על נתונים קיימים במאגרי מידע, דרך שאלונים ועד הפניית שאלות לקבוצות מיקוד. 

שיטות המחקר העיקריות בהן תוכלו לעשות שימוש לטובת כתיבת עבודתכם:

  • מחקר כמותי
  • מחקר איכותני

בחירת מתודולוגיה – מה חשוב לדעת?

  1. תחילה, יש לנסח שאלת מחקר ורק לאחר מכן לקבוע מהי המתודולוגיה המתאימה
  2. בססו את בחירתכם מתוך שיקולים טהורים – מה נכון ומתאים למחקר שלכם
  3. במקרים מסוימים, ניתן ואף רצוי לשדך בין שתי שיטות המחקר

 

סטודנטית בוחרת מתודולוגיה לעבודה

אז מהי בעצם מתודולוגיה?

לטובת הסטודנטים שלומדים בשנת הלימודים הראשונה שלהם, נסביר מהי המתודולוגיה – שיטת המחקר.

דרך נחמדה להמחיש מהי שיטת המחקר, היא באמצעות הדוגמא הבאה:

כשאתם רוצים להעביר מסר מסוים, יש באפשרותכם להעביר אותו בכמה אמצעים – בשיר מוקלט, סטטוס כתוב, מכתב הנשלח בדואר, בשיחת טלפון וגם פנים אל מול פנים. 

שיטת המחקר היא בעצם ה"איך": איך תאספו ותרכזו נתונים שיאפשרו לכם להשיב על שאלת המחקר שלכם. מוצעות לכם 2 מתודולוגיות:

  • שיטת מחקר איכותנית
  • שיטת מחקר כמותית

באופן טבעי, ישנה נטייה לתהות איזו שיטת מחקר נחשבת טובה, אמינה, פשוטה ומומלצת יותר.

הדבר העיקרי שצריך להנחות אתכם הוא התאמת שיטת המחקר לנושא המחקר שלכם. ולכן, לפני שאתם בוחרים שיטת מחקר, נסחו שאלת מחקר, שכן היא זו שתכריע מהי המתודולוגיה הנכונה.

איך בוחרים מתודולוגיה?

גם אתם חולמים על קבלת האור הירוק מהמרצה שלכם שיאפשר לכם להתחיל במחקר?

כדי לקבלו, אתם נדרשים להגיש הצעת מחקר – מפורטת ויסודית, אך עם זאת מתומצתת ועניינית. כפי שאתם כבר לבטח יודעים, הצעת המחקר שלכם תכלול את שאלת המחקר, מספר ראשי פרקים וכן – מתודולוגיה סמינריון.

בשלב זה, המרצים מצפים מכם לדעת לא רק מה תרצו לחקור, אלא גם איך לחקור.

איך מתחילים?

  • בחירה על בסיס העדפה אישית שלכם.
  • בחירה שיטת מחקר שמתאימה לשאלה ולנושא המחקר.
  • הנחיה מפורשת מהמרצה לחקור בשיטה X.
  • אפשרות: שילוב בין שתי השיטות.

האם כל עבודה אקדמית מבוססת על מתודולוגיה?

התשובה היא שכן, אך חשוב להבין: כתיבת עבודות אקדמיות לא תבוסס בהכרח על מחקר איכותני או כמותי.

שיטת המחקר יכולה להיות לצורך העניין גם קריאה של ספרות אקדמית, חילוץ נתונים מתוכה ויציקתם לעבודה.

חשוב להדגיש זאת מאחר וכל מוסד לימודים, פקולטה, חוג, קורס ומרצה, מציבים דרישות אחרות בפני הסטודנטים, גם בכל הקשור לשיטת המחקר הנבחרת.

מה ההבדל המרכזי בין מחקר כמותי למחקר איכותני?

המחקר הכמותי נשען בעיקרו על מספרים וסטטיסטיקות.

לשם המחשת הדוגמא, במידה ותרצו לדעת האם נשים מרוויחות יותר מגברים במקצועות ההייטק, תוכלו לגשת למאגרי נתונים מסוימים ולחלץ מהם מידע.

מנגד, במחקר האיכותני, תראיינו באופן אישי נשים המאיישות משרות בכירות בתחומי ההייטק, ותפנו אליהן שאלות רלוונטיות. 

דוגמא נוספת: נניח ואתם רוצים לבדוק עד כמה הציבור בישראל בקיא בהנחיות שמפרסם משרד הבריאות במשבר הקורונה.

  • במחקר הכמותי תחלקו לקבוצת המתנדבים שאלון עם תשובות סגורות. לאחר שכולם ישיבו לכם, תאספו ותעבדו את המידע לנתונים "כמותיים". 
  • במחקר האיכותני, תיצרו לעצמכם קבוצת מיקוד שבה תפנו שאלות פתוחות, כך שלא תקבלו רק תשובה, אלא גם "תרגישו" את הנשאלים ואת התחושה הכללית באשר לנושא הרלוונטי.

סטודנטים בוחרים מתודולוגיה לעבודה

כסטודנט, שמורה לי הזכות לבחור בין מחקר איכותני לכמותי?

לרוב, התשובה היא שכן. עם זאת, המרצים מצפים שתשתפו אותם בכל שלב בתהליך כתיבת עבודות סמינריוניות, כאשר רבים מהם מתנים את התקדמותכם ב"אור ירוק" הניתן מהם.

לכן, כדאי בהחלט להציג את תוכנית המחקר המלאה בפני המרצה, לקבל את ברכתו ורק אז לצאת לדרך.

הצעת מחקר צריכה לכלול בראש ובראשונה את שאלת המחקר, ראשי הפרקים הצפויים, מקורות מידע נבחרים וגם שיטת המחקר המועדפת עליכם.

ניתן לקבוע ששיטה אחת פשוטה יותר למחקר מהשנייה?

ראשית, כדאי בהחלט שהשיקול שינחה אתכם באיזו שיטה לבחור הוא לא מידת הפשטות או המורכבות של המחקר.

המטרה היא להצליח לבסס מחקר איכותי, אמין וכזה שיעניק ערך רב לקורא וגם לתחום שאתם חוקרים.

בגדול, השיטה הכמותית נשענת המון פעמים על נתונים קיימים הזמינים במאגרים מידע שונים.

השיטה השנייה – מחקר איכותי, מצריכה מהסטודנט החוקר להיות אקטיבי יותר באיסוף המידע, זאת מאחר ושיטה זו נשענת ברובה על איסוף חוות דעת אישיות בקבוצות מיקוד.

מתודולוגיה במחקר כמותי – איסוף נתונים ממאגרי מידע

לא אחת נאמר כי מתודולוגיה מחקר כמותי מתאימה רק לסטודנטים שאוהבים "לשחק במספרים".

האם זה נכון? מיד תקבעו בעצמכם. המחקר הכמותי נשען ברובו על קריאת דו"חות, איסוף נתונים ממאגרים שונים, ניתוחם בניתוח סטטיסטי מעמיק ועיבודם למידע כמותי.

גם במחקר הכמותי, ישנו "מגע ישיר" עם קבוצת נשאלים, כאשר ההבדל בהשוואה למחקר האיכותני הוא מידת העומק אליה מגיעים איתם.

מתודולוגיה מחקר כמותי, כמו גם שאלת המחקר וראשי הפרקים לעבודה, חייבת להיות מאושרת על ידי המרצה שלכם.

עם הצעת המחקר, מצופה מכם לגבש מתודולוגיה נבחרת (מחקר כמותי או איכותני), לציין באילו כלים אתם עתידים להשתמש (לדוגמא: שאלון או מאגר נתונים) ולנמק את בחירתכם ומדוע היא הנכונה למחקר שלכם.

מחקר כמותי: איסוף נתונים, הסקת מסקנות

כל עוד בחרתם בנתיב של מתודולוגיה מחקר כמותי, יהיה עליכם לשאוב נתונים ממאגרי מידע קיימים, דו"חות סטטיסטים או פשוט "לייצר" את המידע בעצמכם. בסמינריונים, אחת השיטות הפופולאריות ביותר לאיסוף נתונים היא באמצעות שאלונים. כך לדוגמא:

  • נושא המחקר שלכם: מידת יעילותן של מחאות חברתיות
  • המידע בו תעשו שימוש: סרטים, מאמרי דעה, מאמרים אקדמאים, מחקרים וכיוצא בזה
  • שיטת מחקר: שאלונים שיופנו אל קבוצת נשאלים במטרה לאסוף מידע ולהסיק מסקנות (התחושה הכללית באשר למחאות חברתיות, האם הם השתתפו במחאה, האם הם תומכים במחאות חברתיות, האם ישנו קשר בין עמדה פוליטית למחאה חברתית, איך באה לידי ביטוי המעורבות שלהם במחאה וכיוצא בזה).

את השאלונים ניתן להפיץ דיגיטלית (וכך גם להצליח לרתום למשימה מספר רב יותר של נשאלים), אך גם ניתן להיפגש איתם פרונטלית. עם זאת, חשוב לציין כי אין להאיץ בהם או לכוון אותם לתשובות מסוימות. כחוקרים, עליכם לשמור על כללי האתיקה ולבסס את התנאים הנוחים והבטוחים ביותר למחקר ולנשאלים המשתפים אתכם פעולה.

"במידה ואבחר בשאלון, המשתתפים חייבים להיות אנונימיים?"

התשובה היא שלא. כלומר, במידה ואתם שולחים למתנדבים את השאלונים במייל, הם לא צריכים להשיב לכם כאנונימיים או להסתיר את זהותם. כן חשוב לציין כי מכם נדרש לשמור על פרטיותם, ולא להשתמש בשמם בעבודה שלכם או להציג את תשובותיהם כדוגמא תוך ציון שמם.

איסוף נתונים ממאגרי מידע עבור מתודולוגיה מחקר כמותי

טכנית, אינכם מחויבים ליצור שאלון בכדי לאסוף נתונים ולהסיק מהם מסקנות.

מאגרי מידע מסתמנים כאפשרות מצוינת בעבורכם לאסוף נתונים מספריים, שיכולים ללמד על מגמה מסוימת.

כך לדוגמא: נניח ואתם חוקרים את השלכות התפרצות הקורונה על הכלכלה. אחד הנתונים שתוכלו לבדוק אל מול דו"חות מספרים וסטטיסטיים הוא את מספר העסקים שנפתחו ונסגרו ב-2020 בהשוואה ל-2019. 

דוגמא נוספת: במסגרת המחקר העוסק בנושא תאונות הדרכים, אתם זקוקים לנתונים שישקפו בפניכם את מספר התאונות ומספר ההרוגים בחמשת השנים האחרונות.

איסוף הנתונים ממאגרי המידע הזמינים, הוא חלק מהדבר הגדול הזה שנקרא מתודולוגיה מחקר כמותי.

האם כדאי לאמץ המלצה של מרצה באשר למתודולוגיה מסוימת?

התשובה היא שכן, קל וחומר אם מדובר על הסמינריון הראשון שאתם עתידים להגיש.

בעוד אתם קצת חסרי ניסיון (בשלב זה כמובן), המרצים שלכם בעלי ניסיון רב באקדמיה ובעולם המחקר.

חבקו בחום המלצות באשר לשיטות המחקר המוצעות לכם! המוטיבציה היא למנוע מצב בו אתם מתעקשים על מתודולוגיה סמינריון מסוימת, אך תוך כדי המחקר מגלים כי שיטות המחקר בהן בחרתן לא באמת מקדמות אתכם. 

מצב בו הושקעו מאמצים לשווא במהלך המחקר, עלול לפגוע לכם במוטיבציה ובעיקר – לבזבז לכם המון זמן.

המרצה שלכם אינו רק "מרצה", אלא גם מלווה פעיל שלכם לאורך המחקר. חבקו את המלצותיו.

זקוקים למידע נוסף על כתיבת סמינריון? עקבו אחרינו גם בעמוד הפייסבוק.

5/5 - (1 הצבעות)

עשויי לעניין אותך...

זקוקים לסיוע מקצועי בכתיבת העבודה?

בשיחת ייעוץ קצרה ובחינם, נדע בדיוק כיצד לסייע לך:

שגית מנהלת בכירה
050-8335603

שגית

זקוקים לסיוע בכתיבת העבודה?

בשיחה קצרה אדע בדיוק כיצד לסייע לך

שגית מנהלת בכירה
שגית

מנהלת בכירה, התמחות בשירות לקוחות, בוגרת תעשייה וניהול.