זקוקים למידע מקיף ופשוט על כתיבת סמינריון איכותני? קראו את המדריך הקצר שלנו והבטיחו לעצמם עבודה מקצועית.
חשוב לדעת:
סטודנטים נדרשים לכתוב עבודת סמינריון אחת לפחות במהלך הלימודים לתואר.
במידה ואתם מתקשים בתהליך הכתיבה, ניתן לפנות לקבלת סיוע מקצועי בתהליך כתיבת עבודות סמינריוניות.
מהו סמינריון איכותני?
ישנם שני סוגי של סמינריונים: סמינריון איכותני וסמינריון כמותי.
סמינריון איכותני הוא עבודה אקדמית שנכתבת בעיקר ובדרך כלל במדעי החברה והרוח.
מדובר במחקר שמתבסס על הבנת נפש האדם, התבוננות במעשיו ובסוף ניתוח הממצאים לפי ראות עיניו של החוקר, תוך הגעה למסקנות הנוגעות בקבוצת אוכלוסייה מסוימת.
איך כותבים סמינריון איכותני?
ישנם מספר כלי מחקר שבעזרתם ניתן לחקור ובסופו של דבר לכתוב סמינריון איכותני.
1. שאלונים
מנסחים מראש שאלונים עם שאלות פתוחות או סגורות הקשורות ישירות לשאלת המחקר שאנו מבקשים לחקור.
לאחר שהשאלונים מוכנים, מחלקים אותם לקבוצת המחקר שלנו, לאנשים שאנו מבקשים לחקור אותם. הנחקרים ממלאים את השאלונים ומשיבים אותם אלינו.
2. ראיון פנים מול פנים
ישנו גם כלי מחקר נוסף שניתן להשתמש בו והוא ראיון פנים מול פנים עם הנחקרים אותם אנו מבקשים לחקור.
כלי זה יכול לשמש ככלי עזר נוסף לאחר מילוי השאלונים על ידי הנחקרים, או ככלי מחקר בפני עצמו.
3. תצפית
בנוסף, נהוג גם להשתמש בכלי מחקר שנקרא תצפית. הכוונה שאנו צופים על הנחקרים שלנו, על קבוצת המחקר שאנו מבקשים ללמוד ממנה משהו.
תצפית יכולה להיות תצפית מעורבת, כזו שבה אנו שואלים שאלות תוך כדי התצפית עצמה, או תצפית שקטה, שבה אנו לא מנהלים אינטראקציה עם הנחקרים אלא רק צופים בהם, במעשיהם.
דגשים חשובים לכתיבה של סמינריון איכותני
חשוב מאוד לכתוב את הסמינריון האיכותני בדיוק לפי השלבים והכללים של כתיבה אקדמית.
שלבי כתיבת הסמינריון האיכותני הם:
1. פרק מבוא – בפרק זה אנו מציגים את נושא המחקר שלנו ומהי המטרה שמבקשים להשיג במחקר.
2. פרק סקירה ספרותית – החלק החשוב ביותר, בו נעשה שימוש במחקרים ספרותיים שונים שנעשו לאורך השנים בנושא שאנו רוצים לחקור.
ניתן למצוא סקירה ספרותית לדוגמא באתר.
3. פרק שיטות מחקר – בפרק זה נפרט באיזה שיטה אנו בוחרים להשתמש לצורך בחינת שאלת המחקר.
4. פרק ממצאים – בפרק זה נפרט מה גילינו במהלך המחקר ומה היו תוצאות המחקר שביצענו.
5. פרק דיון – בפרק הזה נרשום את הפרשנות לתוצאות המחקר שעשינו, תוך התייחסות לסקירה הספרותית שכתבתנו בתחילת העבודה ולשאלות המחקר שלנו.
6. פרק ביבליוגרפיה – רשימת המקורות הספרותיים שתמכו במחקר שלנו, כשהם רשומים כמובן לפי כללי ה-APA.
7. נספחים – השאלונים בהם עשינו שימוש במחקר הם דוגמא לנספחים.
סיכום
כל סמינריון, גם סמינריון איכותני, מתחיל עם השאלה מה רוצים לחקור. לאחר שמנסחים את שאלת המחקר, יכולים להתקדם קדימה לשלבים הבאים.
כתיבת סמינריון דורשת זמן, מאמץ, אורח רוח והרבה אנרגיות.
אם עושים את העבודה לפי השלבים הנכונים, כתיבת הסמינריון תהיה מוצלחת.
למידע נוסף וטיפים חשובים בקרו אותנו בעמוד הפייסבוק.