שיטות מחקר כמותיות או איכותניות

תוכן עניינים

ההבדל העיקרי בין שתי השיטות הוא במטרה של המחקר ובשיטת איסוף הנתונים. אז איך תבחרו בין מחקר כמותי או מחקר איכותי?

ריכזנו את כל הטיפים החשובים לבחירת שיטת המחקר שלכם.

קריאה מהנה!

בנוסף לכתיבה מדעית כל סטודנט לתואר ראשון צריך ללמוד שיטות מחקר. שיטות מחקר הן כלי רעיוני שנעשה בו שימוש על מנת לחקור השערות שהועלו בידי החוקרים. כידוע, תכליתו של מחקר הוא להעשיר את עולם התוכן והידע של המדע, לכן על מנת שהרחבה זו תתקיים, חשוב לקיים מחקרים. על מנת לקיים מחקרים יש להשתמש בשיטות מחקר אפקטיביות, שתי השיטות השכיחות ביותר הן מחקר איכותי והן מחקר כמותני.

שיטות מחקר שונות

השיטה הראשונה, היא המחקר הכמותי. מחקר כמותי הוא מחקר שנעשה על מנת להפיק מידע שנאסף מכמות גדולה של נתונים. במחקר שכזה אוספים נתונים ממדגם גדול של אנשים. לאחר שהנתונים נאספו הם מנותחים סטטיסטית ומופקים מהם מדדים כמותיים. מחקר כמותני תורם רבות למחקר המדעי כי באמצעותו ניתן לבדוק השערות, מודלים והתנהגויות.

שיטת המחקר השנייה היא מחקר איכותי. מחקר איכותני הוא מחקר שאוסף מידע מאנשים אך אופן איסוף המידע הוא שונה. מחקר כמותי אוסף נתונים באמצעות סקרים, שאלונים ומכוני מידע. בשונה משיטה זו, במחקר איכותי נעשה שימוש בתצפיות, ניתוח טקסטים וראיונות עומק. ראיונות עומק הן ראיונות בהן המראיין מתחיל בשיחה עם מרואיין על נושא המחקר כשהשיחה מוקלטת. לאחר מכאן המראיין מקליד את השיחה ומנתח אותה בהתאם להשערת ושאלת המחקר, בסוף הניתוחים החוקר מגיע למסקנה ועונה על שאלת המחקר.

מחקר כמותי
שיטות מחקר כמותיות או איכותניות?

 מה ההבדל בין שיטות המחקר?

ההבדל העיקרי בין מחקר כמותני למחקר איכותי הוא במטרה של המחקר ובשיטת איסוף הנתונים. אם מטרת המחקר היא לסקור מדגם גדול של אנשים בנושא מסוים ולא להתמקד בנושא ספציפי, מחקר כמותי מתאים למטרה הזו. לעומת זאת, אם תכלית העבודה האקדמית היא לבחון נושא ספציפי ומיוחד, נושא שאינו כללי וניתן להכליל אותו על מדגם קטן של אנשים, שיטת המחקר המתאימה היא המחקר האיכותני. לדוגמה, סטודנט בוחר לכתוב עבודות אקדמיות על הפרעת דחק פוסט טראומתית של פלוגת חיילים במלחמת לבנון השנייה.

מטרת המחקר שלו היא לחשוף את החוויה האנושית שבטראומה, להציג את הפרספקטיבה של אותם חיילים באמצעות עבודה אקדמית. לשם כך הוא יערוך מחקר איכותי, יבנה ראיון עומק, יראיין את החיילים, יקליט את השיחות, יקליד אותן ולאחר מכאן ינתח אותן. בסוף הניתוחים הסטודנט יגיע למסקנה ויציג במילים שלו את המציאות של אותם חיילים לפי מה שלמד במהלך המחקר וכתב בעבודה האקדמית. לסיכום, שיטות המחקר הכמותי והאיכותי הם כלים מחקריים משמעותיים למחקר המדעי ועזר בכתיבת עבודות אקדמיות.

זקוקים למידע נוסף? חשוב לעיין במאגר עבודות סמינריון לדוגמא כדי לקבל מושג טוב יותר על הדרישות והתוצר הנדרש.

בהצלחה!

דרג את המאמר הזה

צוות סילבוס - עבודות אקדמיות

חברת סילבוס גרופ בע"מ, מתמחה מזה 20 שנה בסיוע וליווי סטודנטים בארץ ובעולם בכתיבת עבודות אקדמיות ובסמינריונים בתשלום בכל התארים. צרו קשר לקבלת שיחת ייעוץ אישית בחינם.

עשויי לעניין אותך...

פרה סמינריון ביטחון סוציאלי

אחד ממסלולי הלימוד המרתקים ביותר נקרא "ביטחון סוציאלי". מדובר בקורס הנלמד, בין היתר, גם באוניברסיטה העברית ונחשב למבוקש במיוחד. במה עוסק קורס ביטחון סוציאלי? בישראל,

הכנת מצגות בתשלום

כחלק מהמטלות שמוטלות על סטודנטים במהלך שנות הלימודים שלהם ישנה מטלה של הכנת מצגות לצורך הצגתן בפני הכיתה והמרצים. גם אם אתם יודעים לכתוב עבודות

זקוקים לסיוע מקצועי בכתיבת העבודה?

בשיחת ייעוץ קצרה ובחינם, נדע בדיוק כיצד לסייע לך:

שגית מנהלת בכירה
050-8335603

שגית

Whatsapp icon