סילבוס עבודות אקדמיות
שגית מנהלת בכירה
050-8335603

שגית

סטטיסטיקה תיאורית – מדדים וצורות הצגה

תוכן עניינים

גם סטודנטים שלא לומדים בהכרח מתמטיקה צריכים לדעת מהי סטטיסטיקה תיאורית.

הסיבה לכך הינה שבסופו של דבר כל סטודנט יצטרך זאת לצורך כתיבת עבודות סמינריוניות.

מהי סטטיסטיקה תיאורית?

סטטיסטיקה תיאורית זהו ענף אחד בסטטיסטיקה שעוסק ביצירה של מדדים, בהשוואתם בצורה של תיאור תמציתי ופשוט לתפיסה של כל אדם ביחס לנתונים המוצגים.

סטטיסטיקה תיאורית משמשת לייצוג והנגשה של מערכי מידע גדולים באופן תמציתי וברור. מטרתה של גישה זו היא לסכם ולארגן מסד נתונים בצורה קלה להבנה, אשר מדגישה את המידע המשמעותי על פני אוסף נתונים יבשים.

במסגרת זו עומדות לרשות החוקר דרכים מגוונות להצגת המידע. לכל אחת מדרכים אלו יתרונות ומגבלות שונים:

טבלאות – טבלה יכולה לשמש להצגת נתונים בדרך ויזואלית (למשל בטבלת רשימה) או להראות הקשרים בין שני סוגי נתונים, בטבלה הנקראת טבלת הצלבות. לדוגמא, בטבלה הזו כל תא מציג לנו את התוצאה של ערבוב כל אחד מזוגות צבעים:

צבעים כחול אדום צהוב
כחול כחול סגול ירוק
אדום סגול אדום כתום
צהוב ירוק כתום צהוב

הצגה גרפית – הצגה גרפית היא דרך ויזואלית לתאר התפלגות ומגמה של נתונים. קיימים מספר רב של גרפים שונים, כדוגמת: תרשים עוגות, תרשים מקלות, היסטוגרמה, גרפי עקומים ועוד.

לדוגמא, תרשים העוגה הבא מציג את התפלגות הציונים אשר ניתנו לעבודות אקדמיות שהוכנו בחברת סילבוס והוגשו בחודש אפריל. זוהי בחירה תצוגה מתאימה היות והיא מראה את היחס בין קבוצות הציונים השונות:

כאשר משתמשים בתוכנה המתאימה (אפילו אקסל), המעבר בין התצוגות השונות פשוט מאוד וניתן להמיר דרך הצגה אחת באחרת ללא מאמץ רב. יחד עם זאת, למרות הקלות, אין להקל ראש בבחירת דרך ההצגה. יש פעמים בהן תצוגה מסוימת תדגיש את הנתונים אותם תרצו להעביר טוב יותר מאחרות ועל כן עדיף לבחור בה ויש פעמים בהן חלק מההצגות פשוט אינן מתאימות או נכונות לשימוש.

לדוגמא, אם נסתכל על המקרה שהוצג בגרף הקודם, זו לא תהיה טעות להמיר אותו לתרשים עמודות, אך יתכן שהמסר יעומעם.

לעומת זאת, להציג את אותם הנתונים בעזרת עקום מגמה תהיה שגיאה גסה.

סטודנטים מתרגלים סטטיסטיקה תיאורית

הסתבכתם?

למעשה, המטרה של סטטיסטיקה תיאורית היא לעזור לחוקרים ולארגונים לסכם בצורה פשוטה את הנתונים שהתקבלו מכלי המדידה או הערכה השונים ולהציג אותם בצורה שכל אדם יכול להבין.

במילים אחרות, סטטיסטיקה תיאורית זה למעשה סיכומים מתמטיים שמתארים, מכמתים ומסכמים את המאפיינים של המידע שהתקבל. במילים אחרות, הסטטיסטיקה התיאורית מספקת תמונה של נתונים באמצעות מספרים וגרפים שונים.

סטטיסטיקה תיאורית מפשטת את הנתונים המורכבים והופכת אותם למובנים לכל, גם אם נותנים בהם מבט אחד קטן. מדובר בצעד ראשון לפני ניתוח סטטיסטי מלא.

מתי נעשה שימוש בסטטיסטיקה תיאורית?

השימוש בסטטיסטיקה תיאורית נעשה כאשר צריך לנתח נתונים שונים, כמו לדוגמא כאשר אתם עושים עבודת סמינריון כמותית. במקרה שכזה יש בידיכם שאלונים או סקרים שמילאו הנבדקים. על פניו אין ממש במידע שהתקבל, אבל בעזרת סטטיסטיקה תיאורית אתם יכולים להציג את הנתונים הללו בצורה פשוטה שניתנת להבנה בקלות לכל מביט, גם אם אין לו מושג במתמטיקה או בסטטיסטיקה.

למעשה, סטטיסטיקה תיאורית מאפשרת לחוקרים להציג את הנתונים שהתקבלו במחקרים שלהם בצורה פשוטה.

כמו כן, סטטיסטיקה תיאורית מאפשרת דרך מהירה ללכוד ולהבין את המהות של הנתונים שהתקבלו. בנוסף, היא גם מאפשרת הדגשת מגמות בסיסיות או מסובכות ומאפשרת גם להשוות בין מערכות נתונים שונות ומגוונות.

לכן, בין אם אתם חוקרים באקדמיה או בכל נושא ועבודה אחרים, סטטיסטיקה תיאורית מספקת לכם בעצם את הבנת היסוד הבסיסית של המחקר שביצעתם, זאת על מנת לבצע ניתוח נוסף או סטטיסטיקה הסקתית.

למה אנחנו צריכים את הסטטיסטיקה התיאורית?

חשוב להדגיש כבר עתה שסטטיסטיקה תיאורית חורגת מתחומי האקדמיה והמקצועיים אל תוך חיי היומיום של כולנו. היא מאפשרת לנו לקבל החלטות המבוססות על נתונים, כמו גם להבין מגמות שונות בשוק ולשתף אחרים בממצאים אליהם הגענו בצורה יעילה ונכונה.

בבואכם לכתוב עבודת סמינריון, כלומר, לאחר שביצעתם מחקר אקדמי, סטטיסטיקה תיאורית תעזור לכם לנתח את הממצאים.

סטטיסטיקה תיאורית עוסקת בנתונים שהתקבלו מהנבדקים עצמם, כלומר מהמדגם שביצעם, זאת על ידי השוואה בין הממדים שהתקבלו במחקר שביצעם והצגתם בצורה פשוטה ותמציתית.

גרפים וטבלאות בסטטיסטיקה תיאורית

שימוש בגרפים וטבלאות הכרחיים מאוד בסטטיסטיקה תיאורית. הסיבה לכך הינה שמטרתה של הסטטיסטיקה תיאורית היא להפוך את המספרים המסובכים לסיפורים חזותיים, כלומר לדרך הבנה קלה ביותר.

כך, לדוגמא, מספרים הופכים לתרשימי עוגה ועמודות, על מנת לפשט את הנתונים ולהציגם בצורה חזותית וברורה לכל מביט. הדמיה חזותית שכזו של הנתונים מאפשרת הבנה אינטואיטיבית יותר של הנתונים הסטטיסטיים ולמעשה, חושפת את דפוסי ההתנהגות והתובנות שהקורא ו/או החוקר עצמו עלולים להחמיץ אם יביטו בטבלה פשוטה של נתונים מספריים.

במילים אחרות, סטטיסטיקה תיאורית עוזרת למוח האנושי להבין במהירות את הנתונים הרבים המוצגים בפניו ומאפשרת להציג אותם בצורה פשוטה לקהלים שונים כך שכולם יבינו זאת גם אם אינם מבינים דבר וחצי דבר בסטטיסטיקה.

טיפים להצלחה בכתיבה

כתיבת עבודות סמינריון דורשת יכולות גבוהות, במיוחד במהלך כתיבת סטטיסטיקה תיאורית.

! שאנו יודעים להתאים את הנתונים ואופיים לצורת הצגה תקנית עבורם.

! שאנו יודעים לבחור צורת ההצגה אשר תדגיש את המידע הרלוונטי.

! להפיק תוצר מקצועי: לא לשכוח כותרות, שמות צירים, יחידות וכדומה.

! כאשר תרשים, טבלה או גרף מופיעים כחלק אינטגראלי מעבודה עיונית, יש הכרח למספרם ולתת להם שם, כל אחד בקטגוריה שלו (טבלה מספר 1, 2,.. ; גרף מספר 1, 2, .. וכן הלאה)

מדדים – המדדים הם כלים העוזרים להעריך את מאפייני האוכלוסייה ואת מיקום הפרט בתוכה. את המדדים ניתן לחלק למספר קבוצות מרכזיות: מדדי מיקום ומרכז, מדדי פיזור, מדדי פיזור ומקום ומדדי קשר ותלות.

ננסה לפשט את תאור החלוקה של קבוצות המדדים, על ידי שימוש בהצגה ויזואלית מסוג טבלה (שמתם לב מה אנחנו עושים פה?):

(שימו לב, זוהי רק רשימה חלקית)

למה צריך לשים לב?

! שאנו יודעים לבחור מדדים אשר ידגישו מידע הרלוונטי.

! שאנו יודעים לבחור מדדים אשר מתאימים לנתונים אותם אנו מעבדים.

! שאנו יודעים להפעיל את הנוסחאות המתמטיות כהלכה.

 סיכום

בעולם המונע יותר ויותר על נתונים בעת קבלת החלטות, סטטיסטיקה תיאורית משמשת כלי חיוני וחשוב לפרשנות כמויות המידע העצומות בהן אנו נתקלים מדי יום ביומו.

דרג את המאמר הזה

צוות סילבוס - עבודות אקדמיות

חברת סילבוס גרופ בע"מ, מתמחה מזה 20 שנה בסיוע וליווי סטודנטים בארץ ובעולם בכתיבת עבודות אקדמיות ובסמינריונים בתשלום בכל התארים. צרו קשר לקבלת שיחת ייעוץ אישית בחינם.

עשויי לעניין אותך...

פרה סמינריון ביטחון סוציאלי

אחד ממסלולי הלימוד המרתקים ביותר נקרא "ביטחון סוציאלי". מדובר בקורס הנלמד, בין היתר, גם באוניברסיטה העברית ונחשב למבוקש במיוחד. במה עוסק קורס ביטחון סוציאלי? בישראל,

הכנת מצגות בתשלום

כחלק מהמטלות שמוטלות על סטודנטים במהלך שנות הלימודים שלהם ישנה מטלה של הכנת מצגות לצורך הצגתן בפני הכיתה והמרצים. גם אם אתם יודעים לכתוב עבודות

זקוקים לסיוע מקצועי בכתיבת העבודה?

בשיחת ייעוץ קצרה ובחינם, נדע בדיוק כיצד לסייע לך:

שגית מנהלת בכירה
050-8335603

שגית

Whatsapp icon