סילבוס עבודות אקדמיות
שגית מנהלת בכירה
050-8335603

שגית

מבנה עבודה סמינריונית – המדריך למבנה הנכון!

תוכן עניינים

התגובה הראשונה של כל הסטודנטים כשהם מקבלים משימה לכתוב עבודה סמינריונית היא הלם. אחר כך מגיעה הפניקה ואז ההשלמה עם המצב.

אבל לכתוב עבודה סמינריונית לא צריך להרגיש לכם כמו עונש, אלא יותר כמו מסע בממלכת הידע. כל שעליכם לעשות כשאתם מקבלים לכתוב עבודה סמינריונית זה לתכנון בקפידה את השלבים ואז לבצע הכל בצורה נכונה.

מהי עבודה סמינריונית?

עבודה סמינריונית הינה עבודת מחקר שאתם הסטודנטים נאלצים לבצע ולכתוב לצורך קבלת ציון בקורס אותו אתם לומדים.

במסגרת העבודה הסמינריונית אתם צריכים לצאת לשטח ולחקור את הנושא שמעניין אתכם, או לחקור את הנושא שהוטל עליכם.

תחילה יהיה עליכם להתחיל עם סריקה ספרותית שבה אתם תקראו מאמרים וספרים שנכתבו בנושא שאותו אתם הולכים לחקור. הסיבה לכך הינה שככה תלמדו איך לחקור את הנושא, מה עשו חוקרים לפניכם ואיך תוכלו לחקור בצורה שונה וייחודית לכם.

לאחר מכן תצאו לשטח ותבצעו את המחקר. בשלב האחרון תצטרכו לכתוב את כל מה שעשיתם וגיליתם.

אבל נתחיל מההתחלה.

איך בוחרים את נושא הסמינריון?

השלב הכי חשוב במבנה של עבודה סמינריונית הוא שלב בחירת הנושא.

עבודה סמינריונית מתחילה קודם כל ולפני הכל בבחירת הנושא של המחקר שלכם. זהו השלב שבו חלק גדול מהסטודנטים מתקשים מאוד.

הרי איך יודעים מה רוצים לחקור? לרוב המרצים יש רשימה סגורה שממנה על הסטודנטים לבחור את מה שהכי מעניין אותם. אולם ישנם גם מרצים אשר מעדיפים שהסטודנטים יבואו בעצמם עם רעיון ושאלת מחקר. הכל תלוי אצל מי אתם לומדים.

בין אם אתם צריכים לבחור מתוך רשימה סגורה או להמציא נושא לבד, זכרו לבחור תמיד בנושא שמעניין אתכם, כי רק ככה תרצו לבצע את המחקר.

עצה אחת כן ניתן לכם והיא שמומלץ לבחור בנושא שמתיישב עם מגמות עכשוויות או דיונים מסוימים בתחום כלשהו, כיוון שזה יבטיח את ההתעניינות של הקוראים במה שתכתבו.

כמו כן, תזכרו שהנושא לא חייב להיות רחב מאוד עד כדי כך שעלול להפוך לשטחי. הנושא גם לא צריך להיות צר מאוד, כיוון שאז לא יהיה בו מספיק חומר לניתוח מקיף ואתם תתקעו עם העבודה.

מהו מבנה של עבודה סמינריונית?

לאחר שבחרת את נושא המחקר שלכם אתם יוצאים לדרך.

זכרו שמחקר יעיל וטוב הוא הבסיס של מבנה עבודה סמינריונית, זאת מכיוון שהוא מציג מספיק ראיות וטיעונים בצורה נכונה וטובה.

הפרק הפותח את העבודה שלכם הינו פרק המבוא. בפרק זה אתם מסכמים בעמוד על מה הולכת להיות העבודה שלכם, מהי שאלת המחקר, מה אתם הולכים לחקור, מה אתם חושבים שתגלו וכדומה.

כאמור, השלב הבא של העבודה היא ביצוע מחקר יסודי על הנושא שבחרתם.

קראו כמה שיותר מחקרים על הנושא שלכם, רשמו הערות וסכמו את האמור בצורה פשוטה. על תעתיקו מילה ומילה, אלא סכמו את אשר נאמר.

לאחר כתיבת הסקירה הספרותית מגיע שלב כתיבת שיטות המחקר שלכם. אתם צריכים לבחור איך תבצעו את המחקר ולכתוב את זה. תחליטו בין מחקר כמותי לאיכותני או עיוני, הכל תלוי במה אתם חוקרים.

בהמשך יבוא פרק הדיון שבו אתם מפרטים מה גיליתם במחקר בצורה יבשה וקרה בלי ניתוחים, רק מידע.

שימו לב שישנם מרצים שמעדיפים שפרק הדיון יהיה מחובר לפרק המסקנות. אחרים מעדיפים שני פרקים נפרדים. שאלו ובררו עם המרצה מה עדיף.

לסיום תסכמו את כל העבודה שלכם מההתחלה ועד הסוף בדף או דף וחצי, לא יותר.

סטודנטים לומדים מהו מבנה עבודה סמינריונית

הצעת מחקר: מספר כללים חשובים של מבנה עבודה סמינריונית

1. נושא:

לפני שחושבים על מבנה עבודה סמינריונית, ראשית יש לבחור נושא שהייתם רוצים לחקור במהלך העבודה. חשוב מאוד לבחור נושא שמעניין אתכם, שיש לכם תשוקה ומוטיבציה לחקור. יש לכך ערך רב בהמשך הכתיבה.

2. רציונל למחקר:

חשוב הסביר למה צריך לחקור את הנושא. למה דווקא הנושא הזה משמעותי למחקר במסגרת עבודה סמינריונית. הרציונל המחקרי הוא זה שמדגיש את ההקשר בגינו בחרתם במחקר.

3. המיקום האישי:

כחלק ממבנה עבודה סמינריונית חשוב להסביר את המיקום האישי שלכם ביחס לנושא הנבחר לכתיבה בעבודה. מהי הסיבה לכך שאתם בחרתם בנושא, מאיפה נובע העניין. כמובן שלא תמיד צריך את כל ההסבר, אבל ההבנה הכללית היא מאוד חשובה. מחקר צריך להיות מלווה במוטיבציה, בגורם אשר מניע אתכם לבדוק דווקא את הנושא או האספקט הזה ולא אספקט אחר.

4. מטרות/שאלות המחקר:

הגדירו ודייקו את מטרות ושאלות המחקר. איך אני למשל: מתוך נושא של מערכות יחסים של מתבגרים כפי שהן מתרחשות ברשתות החברתיות. יש מגוון אפשריות לחקור את אותו הנושא. האם נשאל באיזה אופן בנות מציגות את מערכו היחסים שלהם ברשתות החברתיות בתיכון? האופן שבו בנים מגיבים לבנות ולאופן בו מוצגת על ידם מערכת היחסים ברשות החברות? או שמע תבחרו בזווית ההסתכלות של ההורים על כך.

כל זווית היא אפשרית ולכן חשוב לדייק את הנושא הספציפי ככל הניתן. חשוב לציין כי שאלות מחקר איכותיות הן לא שאלות של כן ולא. כיצד? האופן בו? האם? שאלת המחקר האיכותני תתמקד בתיאור הקשר בין המשתנים. זה מנוסח באופן תיאורי/פרשני. למשל, הקשר בין מגדר לדעות הומופוביות. בעוד כי שאלת מחקר כמותית עוסקת בהשפעה של X על Y. למשל, האם ללינה המשותפת בקיבוץ השפעה על יכולת חברתית ויצירת קשרים בין אישיים.

5. סקירת ספרות רלוונטית:

על מנת לגבות את הנושא הנבחר יש לערוך סקירת ספרות. סקירת הספרות משמעותית מאוד בכתיבת עבודה סמינריונית. חשוב לכתוב על בסיס משהו שנכתב בעבר. זאת על מנת להתבסס על נקודת התייחסות. חשוב כי החומר התיאורטי הנסקר בעבודה סמינריונית יהיה עדכני בהרבה מן התחומים. חשוב לציין כי זה תלוי מה נבדק והאם הוא תלוי תקופה. לרוב נתייחס לעשור האחרון.

6. מתודולוגיה:

בחלק זה בעבודה סמינריונית, יש להגדיר מדגם ואוכלוסייה, כלים, הליך, רציונל. חשוב לציין כי במחקר איכותי יכול להיות תיאור מקרה case study, ובמקרה כזה נגדיר מי הנבדק ונרחיב על כך.

סיכום

זכרו שכל שלב קריטי וחשוב כדי להמשיך לשלב הבא. אם תזלזלו או לא תעשו שלב מסוים בצורה טובה, זה ישפיע על המשך העבודה שלכם. לכן השקיעו כמיטב יכולתכם.

דרג את המאמר הזה

צוות סילבוס - עבודות אקדמיות

חברת סילבוס גרופ בע"מ, מתמחה מזה 20 שנה בסיוע וליווי סטודנטים בארץ ובעולם בכתיבת עבודות אקדמיות ובסמינריונים בתשלום בכל התארים. צרו קשר לקבלת שיחת ייעוץ אישית בחינם.

עשויי לעניין אותך...

פרה סמינריון ביטחון סוציאלי

אחד ממסלולי הלימוד המרתקים ביותר נקרא "ביטחון סוציאלי". מדובר בקורס הנלמד, בין היתר, גם באוניברסיטה העברית ונחשב למבוקש במיוחד. במה עוסק קורס ביטחון סוציאלי? בישראל,

הכנת מצגות בתשלום

כחלק מהמטלות שמוטלות על סטודנטים במהלך שנות הלימודים שלהם ישנה מטלה של הכנת מצגות לצורך הצגתן בפני הכיתה והמרצים. גם אם אתם יודעים לכתוב עבודות

זקוקים לסיוע מקצועי בכתיבת העבודה?

בשיחת ייעוץ קצרה ובחינם, נדע בדיוק כיצד לסייע לך:

שגית מנהלת בכירה
050-8335603

שגית

Whatsapp icon