עשרה טיפים לכתיבת עבודה אקדמית מוצלחת

עשרה טיפים לכתיבת עבודה אקדמית מוצלחת

By 21 ביולי 2015 מאמרים No Comments

1. וודא כי אתה מבין את מטרות העבודה ודרישות המטלה. נשמע בנאלי?
תתפלא כמה נקודות אובדות מחוסר הקפדה על מעקב אחר הוראות… שים לב ל:

  • הנחיות למבנה העבודה ותוכן נדרש (כפי שפורטו בסילבוס או מסמך מנחה אחר).
  • דרישות עליהן העבודה צריכה לענות (אופי מחקרי, כללי ציטוט, אורך, פורמט, וכדומה).
  • הכוונות ספציפיות שניתנו על ידי סגל הקורס או המנחה בשיעורים, בפגישות אישיות או בפורטלים הרשמיים של הקורס.

2. הקדש מחשבה בכדי להבטיח בחירת נושא טובה ועל מנת להניח בסיס איתן לעבודה:

  • דאג לבחור נושא שמעניין אותך ולא פחות חשוב – את הבודק (או במילים אחרות, הקפד לבחור נושא העומד בכל דרישות הסף, ולא ישעמם אותך להתעמק בו).
  • דאג לבחור נושא שיש עליו מספיק רקע תיאורטי ומידע ספרותי נגיש.

3. לפני שהתחלת לכתוב עבודה אקדמית, קבע ראשי פרקים ראשוניים (יתכן שבהמשך שמם או המבנה ישתנו). כבר בשלב זה חשוב להתבסס על הנחיות, אם קיימות.

4. נסח מראש את הנקודות העיקריות עליהן תדון בכל פרק. הקפד שיהיה חוט מחשבתי מקשר בין הרעיונות השונים. מבנה העבודה צריך להתפתח בצורה כזו שיוביל את הקורא אל הרעיון בו אתה מעוניין להתמקד.

5. אסוף מקורות מידע איכותיים (התאם את המקורות לנושאים שאפיינת בסעיף 4). לצורך כך מומלץ מאוד:

  • להשתמש בנתונים המפורסמים באתרים רשמיים ולא מוטים (אתר הבורסה, למ"ס וכדומה).
  • לשנות את שאילתת החיפוש, על מנת להגיע לתוצאות חיפוש שונות עבור אותו הנושא.
  • להשתמש במנועי חיפוש ובמאגרי מידע אקדמיים (לדוגמא, מנועי החיפוש בספריות אוניברסיטאיות או Google scholar).
  • ויקיפדיה ואתרים דומים אינם מקורות אקדמיים. אל תצטט אותם בעבודתך.

6. אם המטלה נראית גדולה ומאיימת, חלק אותה לחלקים קטנים והתמודד עימם אחד אחד. נוח מאוד לבסס את החלוקה על ראשי הפרקים מסעיף 3.

7. כל פעם ש"נחה עליך המוזה" או שעולה רעיון, או פתאום מתנגן בראש ניסוח – תכתוב את הטקסט. אפילו אם מדובר בכותרת זמנית או הערה לעצמך בנוגע לתוכן. בהמשך, תשבץ אותו במקום המתאים ותעש את העריכה המתבקשת.

8. אל תהסס לבקש את הנחיית סגל הקורס או המנחה.

  • אין מה לחשוש שתצטייר באור רע. רוב הסיכויים הם שיעריכו את האכפתיות וההשקעה שהובילה אותך לפגישת הנחיה אישית.
  • הנחיה כזו תוכל לחסוך הרבה מאוד זמן בהפניה למקורות רלוונטיים שלא הגעת אליהם בעצמך, בהארות לגבי נקודות לא ברורות, במציאת פתרונות לסוגיות בהן אתה מתלבט וכמובן, הסבת תשומת הלב אם במקרה שפספסת את הכיוון הנכון.
  • היות והנחיה זו נעשית כשעוד יש זמן לתקן את העבודה, כל הערה, הארה או הנחיה שניתנת בשלב הזה, יכולה להיות מתורגמת על ידך לנקודות בציון הסופי.

9.  חשוב להפגין יכולת חשיבה עצמית, עיבוד החומר והסקת מסקנות. לכן הקפד לשלב את דעתך (המבוססת על נתונים ומידע קיים) ומסקנותיך.

10. הגהה, הגהה, הגהה ! ! !

  • הגהה על כתיב, הגהה על דקדוק, הגהה על דפוס, הגהה על עיצוב. הגהה, כבר אמרנו?
  • רצוי לתת לזוג עיניים נוסף לעבור על הטקסט.

בהצלחה!

לעבודה לדוגמא בחינוך לחצו כאן

השאר תגובה