עבודות סמינריון הן עבודות המשלבות את הידע שלמדתם בקורס ואת יכולות החקירה שלכם. הן מאפשרות לכם לחקור, לשאול שאלות,
לעלות רעיונות ולהפגין ידע.

אם זאת, רבים מן הסטודנטים מוצאים עצמם מופתעים מכמות הכתיבה ואובדי עצות לגבי חיפוש מקורות מידע בתהליך כתיבת עבודה סמינריונית
וכללי האקדמיה.

בתי ספר לא הכינו אותנו היטב לקראת כתיבת עבודת סמינריון, בבית הספר לא נדרשנו לחקור, לכתוב לפי כללים ברורים ולנסח בצורה אקדמית את מחשבותינו כפי שנדרש בכתיבת סמינריונים.

ישנם קורסים אקדמיים, אשר ניתן לקחת על מנת להבין כיצד כותבים עבודות סמינריון, עוד, ניתן למצוא מדריכים רבים של כתיבה אקדמית ברוב
המכלות והאוניברסיטאות וגם און ליין.

מדוע חשוב הציון של עבודת סמינריון?

לעיתים ישנה נטייה בקרב הסטודנטים להתפשר בהגשת עבודות סמינריון, זאת, מתוך רצון לסיים את הקורס ו/או מחמת חוסר ידע להעלאת הרמה ו/או מתוך מחשבה מוטעית כי העיקר לקבל ציון עובר ו/או מסיבות אחרות כל אחד לפי עניינו.

אולם, השלכות אשר עלולות להיות מהגשת עבודת סמינריון מעין זו יכולה להיות משמעותיות הן על גיליון הציונים, אותו נדרשים להציג במקומות עבודה רבים יחד עם הקו"ח ו/או בראיון עבודה, וכן מחמת ההשפעה על הממוצע הציונים עד שלעיתים יכול לגרום לירידה מתחת הציון המינימלי  הנדרש בקורס ו/או השנתי ו/או לקבלת התואר, ו/או לעיתים על מלגות המותנות ברמת הציון.

מדוע ישנה הקפדה מצד המרצים בהגשת עבודת סמינריון יותר ממבחנים ומטלות?

חשוב לציין כי כתיבת סמינריונים לא רק שאינה פחותה ממבחנים ומטלות, אלא אדרבה, חשיבותה עולה עליהם, שכן, בשונה ממבחן ומטלה המגיעים עם שאלות ו/או אירועון מובנה וכדו' וכן קיימת לעיתים התחשבות מתוך הבנת הקושי והמגבלות השונות.

הרי שהיות ועבודת סמינריון הינה העדות על הבנת מהות החומר הנלמד, וכן היא נעשית בזמנו החופשי של הסטודנט והוא המופקד עליה מראשיתה ועד תומה, אזי, לפיכך האפשרויות העומדות לפתחו והיכולת להתייעץ, להעמיק, ולהשקיע הן רבות, משכך, הציון על עבודת סמינריון הינו מורכב מהקפדה על כל חלק וחלק מהדרישות החל מהעיצוב וכלה בתוכן וצורת כתיבת המקורות.

כתיבת סמינריונים

עבודות סמינריון לעומת עבודות גמר

עבודות סמינריון שונות מאוד מעבודות הגשה רגילות, פרויקטים  ועבודות סיכום.

הדרישות של כתיבת סמינריונים תלויות לרוב בחוג, נושא הלימוד ובמרצה. העבודה יכולה לנוע מ15 עמודים ועד 40 עמודים, כאשר המבנה לרוב קבוע: מבוא, גוף העבודה המחולק לפרקים ותתי פרקים וסיכום.

נושא העבודה נבחר לרוב באופן עצמאי על פי נושא הקורס, אך ישנם מרצים המבקשים לבחור מרשימה שהכינו מראש, בחירת הנושא על ידי
המרצה לא מורידה מרצונו לראות עבודה טובה ואיכותית, ההפך, אפשר אף לומר כי הציפייה גדולה יותר, שכן, לא רק אתם בחרתם את הנושא
ולכן יש השוואה בין הסטודנטים באיכות העבודה.

לעיתים ישנה אפשרות להכין עבודות סמינריוןבזוגות, מצד אחד חלוקה לזוגות מאפשרת חלוקה של האחריות (אם בחרתם שותף טוב
לעבודה), אך מצד שני, כתיבה בזוג היא תמיד יותר קשה.

איך בוחרים שותף לכתיבת עבודות סמינריון

אם עליכם לבחור שותף לצורך כתיבת סמינריונים, עשו זאת על פי מספר פרמטרים:

  • נושא מסוים שמעניין את שניכם- אל תתפשרו על עניין בנושא וחפשו אדם שמתעניין בו גם.
  • שותף שראיתם כי מבין את החומר הנלמד בכיתה – אין לכם זמן ללמד מושגים בסיסיים מחדש, בטח לא בזמן כתיבה של
    עבודה סמינריונית.
  • עדיף שהשותף לא יהיה חבר – יש לנו נטייה לבחור חסרים לעבודה משותפת, ממחשבה שיהיה לנו נוח לעבוד עם חבר,
    אך זו הנחה שגויה, חבר יכול להשקיע פחות בעבודה ולהניח שתגבו אותו, או ליצור מצב שהוא מחליט על הקו המנחה
    בעבודה ואתם נשארים מחויבים לחברות על מנת לא לריב.
  • אם יש לכם קושי בסדר וארגון, בחרו מישהו שיש לו את היכולות האלה, הוא יכוון אתכם לעבודה נכונה ומסודרת.

רצון רב של סטודנטים "להמציא את הגלגל מחדש" לרוב תפגע באיכות העבודה, מדוע? כי הגלגל הומצא לפני, הנושא שבחרתם
לחקור או שבחרו עבורכם, הוא נושא שכבר נחקר בעבר, אם הוא לא נחקר מספיק, המרצה לא יאשר את בחירת הנושא.

לכן, כשאתם בוחרים נושא , עליו להיות נושא מעניין שיש עליו מספיק מידע לחקירה איכותית וביקורתית. למרות שלא תמציאו
את הגלגל שוב, תוכלו להוכיח כי יש לכם את היכולת לחקור נושא בצורה עמוקה וביקורתית וזו בעצם החשיבות של עבודות סמינריון באתר סילבוס. להוכיח את היותכם סטודנטים השואפים ללמוד ולחקור.

עבודת סמינריון

עבודת סמינריון