facebookins חייגו: 052-2725216, 050-8335603

לחוץ מעבודות אקדמיות ומבחנים?

לחוץ מעבודות אקדמיות ומבחנים? דרכי התמודדות

דחק או בשמו האחר לחץ, הינו תיאור לסיטואציה בה אדם או כל בעל חיים, יוצא ממצב של איזון רגשי על ידי גירוי חיצוני או פנימי. אותה יציאה מאיזון מלווית בקושי בלהתמודד עם גורם הלחץ בנוסף למצוקה נפשית  ותסמינים פיזיולוגיים. הגדרה זו של לחץ איננה משקפת במלואה את אותה תחושה איומה שאדם חש כאשר חווה לחץ. למרות שלחץ הינה חוויה אינדיבידואלית יש כמה סימנים שכיחים אשר קיימים אצל כל מי שאי-פעם חווה לחץ: פחד, קוצר נשימה ובלבול. כאשר אתה חווה לחץ אתה מרגיש כאילו אתה נמצא בסיטואציה שאינך יכול להתמודד עמה, שזה "גדול" עלייך ואתה מרגיש חסר אונים. בהתאם לזאת, ללחץ השפעות על הבריאות הנפשית והפיזית. זאת ועוד, אדם חווה כמה וכמה פעמים לחץ בחייו, ישנם האנשים שמתמודדים עם לחץ יומיום בעבודה. אין גיל, מגדר או מצב סוציו-אקונומי ללחץ, אלא זו חוויה שכל אדם חווה לפחות פעם אחת בחייו.

אחת מבין האוכלוסיות השכיחות ביותר בהתמודדות  עם לחץ הן אוכלוסיית הסטודנטים. כל סטודנט באשר הוא סטודנט יודע שהוא שייך למוסד המקדם הישגיות. כמו כן, לומד במוסד להשכלה גבוהה על מנת שיוכל לרכוש מקצוע שלאחר מכאן יוכל לעבוד בו. על מנת לרכוש מקצוע הוא זקוק להשכלה, ועל מנת להשיג השכלה חייב לקבל ציונים טובים במבחנים ועבודות אקדמיות. לפיכך לציון של העבודה או המבחן יש השפעה מכריעה על העתיד המקצועי. בסופו של דבר, לכל מטלה, מבחן או עבודה אקדמית יש משמעות נלווית מבעד למשימה אקדמית. אותה משמעות היא הגרעין והגורם לחוויית הלחץ שהסטודנטים חווים.

 

איך מתמודדים עם הלחץ?

הדרך הפשוטה והטובה ביותר להתמודד עם לחץ היא בראש ובראשונה לדעת מהו לחץ. כאשר הסטודנט מודע היטב לתופעה ולסימנים השונים שבאמצעותם מתבטאת, הוא יכול לזהות את הסיטואציה המלחיצה ולהימנע ממנה. בהתאם לזאת, כלי טוב נוסף להתמודד עם לחץ הוא ההבנה שחוויה של לחץ היא איננה אירוע פרטני אלא כולם חווים לחץ ברמות שונות. בהקשר אל האקדמיה, הסטודנט שנלחץ מכתיבת עבודה אקדמית או מבחן, יכול לדבר עם חבריו ללימודים, אולי אפילו עם המרצה. בשיחה הוא צריך לבטא בדיוק את מה שמרגיש. שיקוף הרגשות וקבלה של תמיכה חברתית עוזרים ברוב המקרים להפחית את תחושת המצוקה. דרך נוספת ואולי האפקטיבית ביותר להתמודד עם לחץ, היא היערכות מראש וידע מקדים. ככל שהסטודנט יודע על המבחן או העבודה האקדמית, הוא ידע להכין את עצמו מראש ובכך להתמודד עם המשימה שיש לעשות ללא בעיות.

לסיכומו של עניין, לחץ הוא לא האויב אלא תגובה רגשית שכל האנשים חווים לפחות פעם אחת בחייהם.  בנוסף לזאת, לחץ הוא גם יציאה מהאיזון הנפשי עקב אירוע חיצוני או פנימי. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם האירוע הזה היא להבין אותו, להיערך אליו ולשלוט בו. ברגע שהשליטה מתקיימת האיזון חוזר ותגובת הדחק נעלמת.