facebookins חייגו: 052-2725216, 050-8335603
הדרך הנכונה לשרוד בתקופת מבחנים

הדרך הנכונה לשרוד בתקופת מבחנים

By 8 באוקטובר 2018 מאמרים No Comments

הדרך הנכונה לשרוד בתקופת מבחנים

לא משנה מתי, לא משנה כמה, לא משנה איך, סטודנטים תמיד יחששו מתקופת מבחנים. החשש קיים בין אם הסטודנט לומד לתואר ראשון, שני או לימודי תעודה. זוהי תקופה מאוד מלחיצה וקשה עבור הסטודנטים וגם למרצים, זו תקופה שאף אחד לא שמח לקראתה אבל כולם חייבים לעבור אותה כי היא חלק מחובות הלימודים.

נשאלת השאלה, מדוע תקופת המבחנים היא כול כך מרתיעה? על מנת לענות, יש ראשית להבין מהי בכלל תקופת-מבחנים. תקופת-מבחנים היא תקופה שמתחילה בסוף הסמסטר ובמשך כמה שבועות הסטודנטים בפקולטות השונות נבחנים ומגישים עבודות אקדמיות. מבחינה אובייקטיבית, תקופה זו לא נשמעת כול כך מרתיעה. אלו רק כמה שבועות בהם לומדים למבחנים, נבחנים וכותבים עבודות אקדמיות. אז מדוע תקופה זו היא כול כך קשה עבור סטודנטים?

תקופת מבחנים מלחיצה, מפני שמשך כמה שבועות, הסטודנטים צריכים להתמודד עם דחק ללא הפסקה,למידה אינטנסיבית, לחץ וחוסר שינה. בנוסף לכך, הם צריכים להירתם לעבודה התובענית שבכתיבת עבודות אקדמיות. בהתאם לזאת, המציאות היומיומית של הלומדים למבחנים וכותבי העבודות האקדמיות משתנה, כל הזמן שלהם מוקדש ללמידה ולכתיבה. הם גם חוששים, כי יודעים שציונים גבוהים מהווים כתנאי מעבר לשנה הבאה. גם לקבלה לתארים מתקדמים ותעסוקה בעתיד. בקיצור הם חווים הרבה לחץ, כי יודעים שכל ציון בעבודה אקדמית או מבחן יכולים להשפיע על החיים שלהם.

 

איך עוברים בשלום, מה לעשות ולא לעשות בתקופת מבחנים

בראש ובראשונה חשוב להבין שניתן לעבור תקופת מבחנים בהצלחה. זו לא משימה בלתי אפשרית. אולם לפני שיוצגו הדרכים להבטחת תקופת מבחנים מוצלחת, תהיה התייחסות לדרכים שגויות, או במילים אחרות מה לא לעשות בתקופת מבחנים.

בתקופת מבחנים לא מומלץ ללמוד יתר על המידה. חלק גדול מהסטודנטים מאמינים שאם ילמדו יותר יצליחו יותר,אולם זו טעות שכיחה. נהפוך הוא, למידה כפייתית איננה פרודוקטיבית ואפילו פוגעת באפשרות להצלחה. על מנת להדגים את הרעיון הזה נשתמש בדימוי הבא: דמיינו בקבוק מים, אל הבקבוק שופכים מים, עכשיו דמיינו לכם ששופכים אל הבקבוק מים ללא הפסקה וללא עצירות. מה יקרה בסוף? הבקבוק יעלה על גדותיו וכל המים ישפכו. זה בדיוק מה שקורה לתודעה של לומדים כפייתיים, כל המשאבים הקוגניטיביים מתבזבזים והחומר נשכח או לא נלמד כלל.

אם לא מומלץ ללמוד בכפייתיות, מה כן מומלץ? דבר ראשון חשוב להבין שתקופת מבחנים אכן דורשת למידה, אמנם לא כפייתית אבל עדין חשוב ללמוד למבחנים. אז איך לומדים למבחנים? על מנת לענות על השאלה הזו יש להבין שלכל סטודנט יש את השיטה שלו, ואכן יש מגוון רחב של שיטות למידה. אולם הדגש הכי משמעותי הוא לעשות הפסקות, לרענן את התודעה ואת הנפש, לדבר עם חברים קרובים או קרובי משפחה על נושאים אחרים שאינם קשורים למבחנים והכי חשוב לנשום אוויר, להירגע ולהוריד מתח מיותר, אם החומר נלמד כיאות אין שום סיבה שהסטודנט לא יצליח במבחן, כמו שאין סיבה שתלמיד כיתה ט בבית הספר שעשה הכנה למבחן בעזרת תרגול מבחן מתמטיקה לכיתה ט לא יצליח בבחינה עצמה.

בכתיבת עבודות אקדמיות. בהתאם לזאת, המציאות היומיומית של הלומדים למבחנים וכותבי העבודות האקדמיות משתנה, כל הזמן שלהם מוקדש ללמידה ולכתיבה. הם גם חוששים, כי יודעים שציונים גבוהים מהווים כתנאי מעבר לשנה הבאה. גם לקבלה לתארים מתקדמים ותעסוקה בעתיד. בקיצור הם חווים הרבה לחץ, כי יודעים שכל ציון בעבודה אקדמית או מבחן יכולים להשפיע על החיים שלהם.